საქართველოს ბანკი გავლენიანი ბრიტანული გამოცემა Global Finance-ის 20 კატეგორიაში გამარჯვებულად გამოცხადდა. გამოცემამ ცენტრალური და აღმოსავლეთი ევროპის მასშტაბით 2023 წლის საუკეთესო ციფრული ბანკები გამოავლინა მომხმარებლებისთვისა და კორპორაციებისთვის.
ერთ-ერთი კატეგორია, რომელშიც საქართველოს ბანკმა მოიპოვა ჯილდო, არის „საუკეთესო ბანკი UX დიზაინის მიმართულებით“. ამ ბლოგში საქართველოს ბანკის ციფრული საბანკო მომსახურების დეპარტამენტის დირექტორის მოადგილე ანა სარალიძესთან ერთად მოგიყვებით ზოგადად UX-ის მნიშვნელობის შესახებ და იმაზეც, თუ როგორ მოიპოვა ამ მიმართულებით ასეთი მნიშვნელოვანი აღიარება ბანკმა.
რა არის UX დიზაინი?
UX (მომხმარებლის გამოცდილება) დიზაინი ფოკუსირებულია მომხმარებლის და პროდუქტებს/სერვისებს შორის ურთიერთქმედებაზე. მისი მიზანია ეს ურთიერთქმედება იყოს მაქსიმალურად კომფორტული და ინტუიციური. ამ მიზნის მისაღწევად ის აერთიანებს ბევრ განსხვავებულ ასპექტს: ფსიქოლოგიას, ბიზნესს, კვლევას, დიზაინისა და ტექნოლოგიების ასპექტებს.
„UX დიზაინზეა დამოკიდებული როგორც ბიზნესის მიზნების მიღწევა და წარმატება, ასევე მომხმარებლის იმ შეგრძნებებზე ზრუნვა, რასაც ის იღებს პროდუქტის გამოყენებისას – თუ რამდენად ინტუიციურ, მარტივად გასაგებ გამოცდილებას ვახვედრებთ. შესაბამისად, ქვეყნის მასშტაბით იყო საუკეთესო ბანკი UX დიზაინის მიმართულებით, ჩვენთვის მნიშვნელოვანი აღიარებაა და ძალიან გვახარებს“ , – ამბობს ანა სარალიძე.
UX დიზაინი საკმაოდ კომპლექსური პროცესია და მისთვის მნიშვნელოვანია როგორც მომხმარებლების საჭიროებების შესწავლა, ასევე მათი ქცევის ანალიზი, რაც UX კვლევებს ეფუძნება.
ანა სარალიძის თქმით, UX დიზაინზე მუშაობა ბევრი ფაზისგან შედგება. მნიშვნელოვანია, რომ მასზე მომუშავე გუნდს გააზრებული ჰქონდეს ამა თუ იმ ამოცანის მნიშვნელობა და მიზანი, როგორც ბიზნესის, ასევე მომხმარებლის პრეფერენციების კუთხით. საჭიროა წარმატების კრიტერიუმების განსაზღვრაც, რათა შესაძლებელი იყოს სწორი შეფასებების გაკეთება. ამისთვის ხდება არსებული გამოცდილებების ანალიზი, იქმნება ვერსიები და ტარდება სამომხმარებლო გამოცდილების კვლევები, იმის განსაზღვრისთვის თუ რამდენად გასაგებია შექმნილი/არჩეული უკვე ხელშესახები ვერსიები.
მომხმარებლის უკუკავშირი
რადგანაც UX დიზაინის მთავარი მიზანია მომხმარებლის გამოცდილების გაუმჯობესება – მათგან მიღებული უკუკავშირი კრიტიკულად მნიშვნელოვანია. როგორც ანა სარალიძე ამბობს, მომხმარებლის უკუკავშირის მიღება და სხვადასხვა თვისობრივი თუ რაოდენობრივი კვლევის მეთოდის გამოყენება უმნიშვნელოვანესია საქართველოს ბანკის ციფრულ პროდუქტების განვითარებისთვის. მისი თქმით, ყველა შესაძლო წყაროდან მიღებულ უკუკავშირს UX გუნდი ერთიანობაში უყურებს.
„ვსწავლობთ მათ სურვილებს, მოლოდინებს, ქცევებს, მოტივაციებს და მათზე მორგებული პროდუქტებისა და დიზაინის შექმნას ვცდილობთ.
UX-ის ზოგადი წესების, კანონზომიერების დაცვასთან და არსებული გამოცდილების პარალელურად, თვითონ იმ ადამიანების ჩართულობაა მნიშვნელოვანი, ვისთვისაც ვქმნით“, – ანა სარალიძე.
გამოწვევები
UX-ის დიზაინის დახვეწა საკმაოდ შრომატევადი და კომპლექსური პროცესია. შესაბამისად, გასაკვირი არაა, რომ მას თან ახლავს გარკვეული გამოწვევებიც. ანა სარალიძის თქმით, გამოწვევა იყო საქართველოს ბანკის ყველა ციფრული არხის ერთიანობაში მოქცევა, როგორც ვიზუალური კუთხით, ასევე საერთო გამოცდილებების შექმნაში. ამის საპასუხოდ შეიქმნა სპეციალური დიზაინ სისტემა.
„შევქმენით დიზაინ სისტემა – ბანკის ცენტრალიზებული ციფრული ბიბლიოთეკა, რაც მოიცავს როგორც დიზაინ მიდგომებს, ვიზუალური სტილის კომპონენტებს და კოდის რეპოზიტორებს, ასევე UX-ის და ბრენდის გაიდლაინებს, საკომუნიკაციო ენასა და მესიჯებს, ვიზუალურ მასალას, ასევე კვლევის მიგნებებს, რასაც თან ახლავს ზოგადად ამ ყველაფრის გამოყენების წესები.
დიზაინ სისტემა ხელს გვიწყობს უფრო მეტად ვფოკუსირდეთ მომხმარებლის გამოცდილების გაუმჯობესებაზე“, – ამბობს ანა სარალიძე.
სამომავლო გეგმები
UX დიზაინი არ არის პროცესი, რომელიც შეიძლება წამოიწყო და დაასრულო. ეს არის მიმდინარე პროცესი, რომელიც მუდმივად საჭიროებს განვითარებასა და განახლებას. ანა სარალიძის თქმით, მისი გუნდის მიზანია მომხმარებლების მიმართ იყოს ინდივიდუალური მიდგომა – სწორ მომენტში შესთავაზონ მათთვის საინტერესო ინფორმაცია ან ფუნქციონალი. მნიშვნელოვანია მომხმარებელმა მინიმალური ძალისხმევით შეძლოს დასახული მიზნის მიღწევა ბანკის ციფრულ არხებში.
„ამ ყველაფრის მისაღწევად ვნერგავთ სიახლეებს და ვეძებთ ახალ გზებს ადამიანების ცხოვრების გამარტივებისთვის. ეს ყველაფერი ბევრ სხვადასხვა ახალ და საინტერესო ინიციატივაში და გამოწვევაში ითარგმნება, პროცესიც უწყვეტია და ჩვენც არ ვჩერდებით“, – ამბობს ანა სარალიძე.