Datamind ქართული სტარტაპია, რომელიც ვახო ბურჭულაძე-კალანდაძემ და რატი კუნჭულიამ დააფუძნეს 2021 წელს. სტარტაპის მიზანია, ბანკებისთვის შექმნას ერთიანი მონაცემთა საცავი, რომელიც მას კომპლექსური ანალიტიკის შესაძლებლობას მისცემს.
Datamind ცოტა ხნის წინ 500 Georgia-ს აქსელერაციის პროგრამაში მოხვდა. სტარტაპის მიზანისა და სამომავლო გეგმების შესახებ ვრცლად Datamind-ის იურიდიული და ინვესტორებთან ურთიერთობის დეპარტამენტის ხელმძღვანელს ირაკლი ბიწკინაშვილს გავესაუბრეთ:
– მოკლედ გვიამბეთ, საიდან გაჩნდა თქვენი სტარტაპის შექმნის იდეა?
Datamind-ის იდეა ჯერ კიდევ 2019 წელს გაჩნდა, როცა მისი დამფუძნებლები – ვახტანგ (ვახო) ბურჭულაძე-კალანდაძე და რატი კუნჭულია საქართველოში ერთ-ერთ უმსხვილეს ბანკში მუშაობდნენ მონაცემთა საცავის დანერგვის პროცესზე. პროცესში გამოჩნდა, რომ მონაცემთა საცავის დანერგვა საკმაოდ ხანგრძლივი და კომპლექსური პროცესი იყო იმდენად, რამდენადაც პროცესი ვენდორის მხრიდან საჭიროებდა მნიშვნელოვან ადამიანურ რესურსს, ხოლო ბანკის მხრიდან ბიზნეს მითითებებს. გაჩნდა იდეა, შექმნილიყო კომპანია, რომელიც დაუნერგავდა ბანკებს მონაცემთა საცავს მათ ინტერესებსა და სპეციფიკის გათვალისწინებით ისე, რომ ბანკის მხრიდან საჭირო ყოფილიყო მინიმალური ადამიანური რესურსის ჩართულობა. იდეის ხორცშესხმას დაახლოებით 2 წელი დასჭირდა, რის შემდეგაც – 2021 წლის 27 აპრილს Datamind დაფუძნდა.
– ვინ არიან დამფუძნებლები და რა გამოცდილება აქვთ მათ ამ სფეროში?
Datamind-ის დამფუძნებლები არიან ვახო ბურჭულაძე-კალანდაძე და რატი კუნჭულია.
ვახომ კარიერა დაიწყო სადაზღვევო სფეროში, სადაც ის იყო რეპორტინგისა და კონტროლის მენეჯერი, ხოლო შემდგომ ხელმძღვანელობდა მონაცემთა ადმინისტრირების დეპარტემენტს. აღნიშნულის შემდგომ, ვახომ კარიერა ჯანდაცვის სფეროში განაგრძო, სადაც იკავებდა სხვადასხვა პოზიციას მონაცემთა ანალიტიკისა და ფინანსური ანალიზის მიმართულებით. ჯანდაცვის სფეროს შემდეგ ვახომ კარიერა განაგრძო საბანკო ინდუსტრიაში. საქართველოს უმსხვილეს ბანკებში ის იკავებდა ანალიტიკის დეპარტამენტის უფროსის, ფინანსური რეპორტინგის უფროსისა და ანალიტიკისა და ორგანიზაციული რისკების მართვის დეპარტამენტის უფროსის პოზიციებს.
რატი კუნჭულიას სამუშაო გამოცდილება აქვს საქართველოში ცნობილ და უმსხვილეს ბანკებში, სადაც მუშაობდა მონაცემთა არქიტექტორის პოზიციებზე. რატი ასევე მუშაობადა ისეთ ორგანიზაციებში, როგორებიცაა: Toptal, FAO, Wandio, Singular და Yara International. რატი ასევე მიწვეული იყო და კითხულობდა ლექციებს კავკასიის უნივერსიტეტში DataBase-ის მიმართულებით. მთავარი ბექგრაუნდი ამ ორი გამოცდილების გაერთიანებაა, რაც სამუშაო პროცესს და გამოწვევებს მეტად ეფექტიანს ხდის.
– დეტალურად გვიამბეთ, რას სთავაზობს თქვენი სტარტაპი მომხმარებლებს და რა პრობლემას წყვეტს ის?
კვლევების მიხედვით, ბანკი საშუალოდ თავისი IT ბიუჯეტის 35% სწორედ მონაცემების მენეჯმენტზე ხარჯავს. ჩვენ ვეხმარებით ბანკებსა და ფინანსურ ინსტიტუტებს, რომლებსაც უჭირთ მონაცემთა შენახვა, გაერთიანება და ანალიზი. ჩვენი პლატფორმის მეშვეობით, მათთვის იქმნება ერთიანი მონაცემთა საცავი, რაც გულისხმობს კლიენტის სხვადასხვა მონაცემთა ბაზიდან ინფორმაციის მიგრირებას ერთიან საცავში. ეს ყველაფერი ბანკებს აძლევს კომპლექსური ანალიტიკის შესაძლებლობას.
ამასთან, მონაცემთა საცავის გარდა, მომხმარებლებს ვთავაზობთ ისეთ ინსტრუმენტებს როგორიცაა: რისკების მენეჯმენტი, მომგებიანობის ანალიზი, მარეგულირებელთან შესაბამისობის რეპორტინგი და საბონუსე სისტემის ავტომატიზაცია.
– როგორი იყო თქვენი სტარტაპისთვის პირველი ნაბიჯები – გვიამბეთ იმ პერიოდის შესახებ, როცა ეს საქმე დაიწყეთ..
დატამაინდის საწყისი პერიოდი ყველას საინტერესოდ გვახსენდება. პირველი ნაბიჯებისთვის აუცილებელი იყო რეპუტაციის შექმნა და თავის დამკვიდრება ბაზარზე. გააზრებული გვქონდა, რომ ამ ყველაფერს მაღალკვალიფიციური და მოტივირებული გუნდის გარეშე ვერ შევძლებდით, შესაბამისად, პირველი ნაბიჯები გადავდგით კლიენტებისთვის მაქსიმალურად კომფორტული გარემოს შექმნისა და ჩვენი თანამშრომლებისთვის მოტივაციის ამაღლების კუთხით.
ამ ყველაფრიდან გამომდინარე, მრავალი გუნდური აქტივობა განვახორციელეთ ერთად, მათ შორის: Team Building-ები და Retreat-ები როგორც საქართველოში, ისე – მის ფარგლებს გარეთ. ამ ყველაფერმა კი მოგვცა ის, რაც ვფიქრობთ, რომ ყველაზე მნიშვნელოვანია სტარტაპის განვითარების დროს – გუნდურობა და საერთო მიზნისკენ სწრაფვა.
პარალელურად, ის პროექტები, რომლებიც დატამაინდმა საწყის ეტაპზე აიღო შეთანხმებულ ხარისხზე უკეთესად შეასრულა, რამაც ჩვენდამი ნდობა და მოთხოვნა კიდევ უფრო გაზარდა. ეს ყველაფერი შეუძლებელი იქნებოდა, რომ არა ის გუნდური სულისკვეთება, რაზეც ზემოთ ვისაუბრეთ.
ვფიქრობთ, სწორედ ამ ნაბიჯებმა იქონია უდიდესი როლი დატამაინდის ძლიერ და თანმიმდევრულ სტარტაპად ჩამოყალიბებაში.
– რა სირთულეები გხვდებოდათ განვითარებასთან ერთად?
ზუსტად ვიცოდით, რომ განვითარება სირთულეების გარეშე შეუძლებელი იქნებოდა – თუ სირთულეები არ გაქვს, ესე იგი არც ვითარდები, შესაბამისად, სირთულეებს საინტერესო გამოცდილებად და ერთგვარ გამოწვევად ვუყურებთ. სირთულეები გვქონდა მოლაპარაკების პროცესში, რადგან სტარტაპებს მსხვილი კომპანიები ნაკლებად სანდო პარტნიორებად მოიაზრებენ. ამ ნაწილში ჩვენ მთავარ ამოცანად განვსაზღვრეთ, რომ ასეთი კომპანიებისთვის გვეჩვენებინა, თუ რამდენად მომზადებულები ვიყავით იმ ამოცანების შესასრულებლად, რაც ჩვენ წინ იდგა. ნათლად განვსაზღვრეთ ორგანიზაციული სტრუქტურა პროექტის შესრულების მიზნებისთვის, შევქმენით პროექტის მენეჯმენტის პროცესი და განვსაზღვრეთ პასუხისმგებელი პირები. ამ ყველაფერმა გაზარდა ჩვენ მიმართ ნდობა და შეიცვალა ჩვენ მიმართ დამოკიდებულება.
აღსანიშნავია ისიც, რომ ჩვენი სამუშაო სპეციფიკა გულისხმობს კლიენტის სენსიტიურ ინფორმაციაზე – პერსონალურ მონაცემებზე წვდომას. შესაბამისად, არსებობდა კითხვის ნიშნები მონაცემთა უსაფრთხოებასთან დაკავშირებითაც. აღნიშნულიდან გამომდინარე, დიდი ოთხეულის წევრ აუდიტორულ კომპანიასთან ერთად შევიმუშავეთ შიდა უსაფრთხოების პოლიტიკები, GDPR პოლიტიკა და უსაფრთხოების სისტემები და კონტროლები.
– რა ეტაპზეა სტარტაპი ამჟამად?
სტარტაპი ამ ეტაპზე ყოველდღიურად ვითარდება, განვითარება არ მოიცავს მხოლოდ ახალ პროექტზე მუშაობასა და კლიენტთა რაოდენობის ზრდას. ყოველდღიურად გუნდი მუშაობს პროდუქტის – SaaS მონაცემთა საცავის პლატფორმის შექმნაზე, რომელიც დაარსების დღიდან მთავარ ამოცანად გვქონდა მოაზრებული. გუნდის განვითარებამ – ყოველდღიური პროცესების ავტომატიზაციამ ამ პროდუქტის მიმართ ჩვენი ჩართულობა გაზარდა, შესაბამისად სტარტაპი ამ ეტაპზე ახერხებს სერვისი და ტექნიკური მხარდაჭერა მიაწოდოს სხვადასხვა მსხვილ ბიზნესს, მუდმივად აკონტროლს ყველა პროცესი და საბოლოო ნაბიჯები გადადგას SaaS მოდელის სრულყოფისთვის.
– აქამდე თუ მიგიღიათ სხვა ტიპის აქსელერატორში მონაწილეობა?
მონაწილეობა მიღებული გვაქვს US Market Acceleration Center-ის (US MAC) აქსელერაციის პროგრამაში;
– რატომ გაგიჩნდათ სურვილი, შეგევსოთ 500 Georgia-ს აპლიკაცია?
ვფიქრობთ 500 Georgia უნიკალური შესაძლებლობაა სტარტაპის აქსელერაციისთვის. მსგავსი შანსის გამოყენება მნიშვნელოვანი იყო როგორც ჩვენი პიროვნული ზრდისთვის, ასევე ჩვენი კომპანიის სწრაფი აქსელერაციისთვის.
ჩვენთვის მნიშვნელოვანი იყო მიგვეღო უკუკავშირი ჩვენს პროდუქტზე იმ ადამიანებისგან, რომლებმაც არაერთი წარმატებული სტარტაპი შექმნეს. ამასთან, გვჯერა, რომ 500 Georgia ხსნის ძალიან ბევრ კარს და იძლევა უმნიშვნელოვანეს კონტაქტებს.
– როგორი მოლოდინები გაქვთ პროგრამასთან დაკავშირებით?
მოლოდინები პროგრამასთან დაკავშირებით, რა თქმა უნდა, დიდი გვაქვს. მიგვაჩნია, რომ პროგრამა დაგვეხმარება აქსელერაციაში და ჩვენი პროდუქტის – მონაცემთა საცავის SaaS პლატფორმის შექმნაში. იმედი გვაქვს და გვჯერა, რომ პროგრამაში მონაწილეობა მნიშვნელოვან როლს ითამაშებს მომავალ საინვესტიციო რაუნდზე ინვესტორებთან დაკავშირების კუთხით.
– როგორ ფიქრობთ, რა შესაძლებლობას აძლევს 500 Georgia სტარტაპებს და რატომაა მნიშვნელოვანი მათთვის ამ პროგრამაში მონაწილეობის მიღება?
500 Georgia უნიკალურ შესაძლებლობას აძლევს სტარტაპებს, მიიღონ რეკომენდაციები და რჩევები იმის შესახებ, თუ როგორ განვითარდნენ და გაიზარდონ იმაზე სწრაფად ვიდრე აქამდე. ამასთან, 500 Georgia ეხმარება სტარტაპებს, დააკავშიროს იმ ადამიანებთან თუ კომპანიებთან ვისთანაც აქამდე მათ წვდომა არ ჰქონდათ. ის ფაქტი, რომ მსოფლიოში აღიარებული მენტორებთან ბიზნესის განვითარების გზებზე შეგვიძლია საუბარი, შესაძლებელია ვთქვათ, რომ ყველა შემთხვევაში დადებითი შედეგის მომცემია ნებისმიერი სტარტაპისთვის.
– და ბოლოს, ზოგადად, როგორია თქვენი სამომავლო გეგმები?
სამომავლოდ საკმაოდ დიდი გეგმები გვაქვს. ამ ეტაპზე ვმუშაობთ ჩვენი სერვისის პროდუქტად გარდაქმნაზე, რაც გულისხმობს SaaS მონაცემთა საცავის პლატფორმის შექმნას. ამასთან, დავაფუძნეთ კომპანია აშშ-ში, რომლითაც ამერიკის ბაზარზე შესვლას ვგეგმავთ. ამასთან, ვაპირებთ სრულად მოვიცვათ ჩვენი რეგიონი და აღმოსავლეთ ევროპა. საუბარი გვქონდა არაერთ ბანკთან, რომლებიც დაინტერესდნენ ჩვენი პროდუქტით. შესაბამისად, ვგეგმავთ გაფართოებას და ჩვენი პროდუქტის ევროპული და ამერიკული ბანკებისთვის შეთავაზებას.