პანდემიამ 2020 წელს არა მარტო ცხოვრების ჩვეული რიტმი, არამედ მისი თითქმის ყველა ასპექტი შეცვალა. მრავალი გეგმა განუხორციელებელი დარჩა, ბევრიც კი უცნობი ვადით გადაიდო. დაახლოებით ერთი წლის წინ, კორპორაციული სოციალური პასუხისმგებლობის ფარგლებში, საქართველოს ბანკმა „ქართული წიგნის ინსტიტუტთან“ ერთად საერთაშორისო სტანდარტების მულტიფუნქციური სასწავლო სივრცეების – იდეათეკების პროექტის განხორციელება დაიწყო. პროექტის მთავარ მიზანს რეგიონების საჯარო სკოლებში განათლების ხელშეწყობა და თანამედროვე რესურსებზე წვდომის გაზრდა წარმოადგენდა. თუმცა, პანდემიის პირობებში იდეათეკების ფუნქციონირება კითხვის ნიშნის ქვეშ დადგა.
ჩვენ სკოლის დირექტორებთან ერთად ვიპოვეთ გზები და იდეათეკებს პანდემიის პირობებში ფუნქციურად კიდევ უფრო მეტი მნიშვნელობა შევძინეთ – იდეათეკებში არსებულმა სივრცემ და რესურსებმა ონლაინ სწავლება უფრო ფერადი და საინტერესო გახადა.
შესაძლებლობებით აღსავსე მულტიფუნქციურ სივრცეებად ქცეული იდეათეკები საქართველოს მასშტაბით 4 საჯარო სკოლაში, ფოთში, დიცში, ხურვალეთსა და თბილისში შემოდგომის დასაწყისში გავხსენით. სრულად აღჭურვილმა იდეათეკებმა ახალი როლიც შეითავსეს და ახლა უკვე დისტანციური სწავლების გამრავალფეროვნებასა და ინტერაქციულობასაც უზრუნველყოფენ. უსაფრთხოების წესების დაცვით და სკოლების ადმინისტრაციების დახმარებით, ისინი აქტიურ რეჟიმში ფუნქციონირებენ და ერთ სივრცეში აერთიანებენ ისეთ აქტივობებს, როგორიცაა: ყოველდღიური ონლაინ გაკვეთილები, პროექტების პრეზენტაციები, ონლაინ შეხვედრები სპიკერებთან, ონლაინ ლიტერატურული კითხვის დღე და სხვა.
იმ დამატებით შესაძლებლობებზე, რასაც ახალი იდეათეკები მოსწავლეებისთვის იძლევა, თავად იმ სკოლის დირექტორებს გავესაუბრეთ, სადაც ეს სივრცეები გავხსენით.
როგორც სოფელ ხურვალეთის საჯარო სკოლის დირექტორი, იზა წიქარიძე გვიამბობს: „იდეათეკა სხვადასხვა შესაძლებლობის, ინტერესისა და ასაკის მოსწავლეებისთვის შეიქმნა. შესაბამისად, ნებისმიერ მსურველს ეძლევა შესაძლებლობა, გამოიყენოს როგორც ინტერნეტ, ასევე სხვა მატერიალური რესურსები, როგორიცაა წიგნები, ფაზლები და სხვა. ახალი საგანმანათლებლო სივრცის დახმარებით, მოსწავლეებს მნიშვნელოვნად უმარტივდებათ თვითშემეცნებისთვის საჭირო მასალის მოძიებაც, რაც აქამდე გარკვეულ სირთულეებთან იყო დაკავშირებული. იდეათეკა ხელს უწყობს მოსწავლეებში ისეთი უნარჩვევების გამომუშავებას, როგორიცაა გუნდური მუშაობა, კვლევა, კრიტიკული აზროვნება და სხვა.“
„იდეათეკა გასცდა ბიბლიოთეკის ფუნქციებს და მრავალფეროვანი იდეების დაგეგმვის განხორციელების კერად იქცა,” – დასძენს ქალაქ ფოთის N1 სკოლის დირექტორი, ნონა ჟვანია. „მოსწავლეებს ახლა უკვე თავისუფლად შეუძლიათ მოიძიონ მათთვის საჭირო ინფორმაცია კომპიუტერების დახმარებით, ისარგებლონ პრინტერით და ამობეჭდონ საჭირო მასალები, იმუშაონ პროექტებზე წყვილებში ან ჯგუფებში, წარმოადგინონ პრეზენტაციები, ჩაატარონ სხვადასხვა სახის კონკურსები თუ სამუშაო შეხვედრები. საგრძნობლადაა გაზრდილი მოტივაცია როგორც მოსწავლეების, ასევე პედაგოგების მხრიდან.“
იდეათეკების ფუნქციონირებაზე თბილისის 146-ე საჯარო სკოლის დირექტორი, ირმა ტყებუჩავაც გვესაუბრა და გაგვიზიარა, რომ „იდეათეკის ფიზიკურად კომფორტულმა და ფუნქციურად დატვირთულმა გარემომ, მოსწავლეებისათვის ადვილად ხელმისაწვდომი გახადა მრავალფეროვანი საგანმანათლებლო რესურსები. განსაკუთრებით კი აბიტურიენტებისათვის, რომლებიც აქტიურად სარგებლობენ მათთვის საჭირო წიგნებით და სხვა მასალებით. ამ პოზიტიურ გარემოში მოსწავლეები უფრო დიდი შემართებით, მეტ დროს და ძალისხმევას უთმობენ სწავლას.”
გამომდინარე იქედან, რომ იმ სკოლების უმეტესობა, სადაც იდეათეკა განთავსდა, დეკემბრიდან სრულად დისტანციური სწავლების რეჟიმზე გადავიდა, პედაგოგები აქტიურად იყენებენ იდეათეკას და მის მრავალფეროვან რესურსებს (კომპიუტერი, პროექტორი, ა.შ. ონლაინ გაკვეთილებისთვის. ის სკოლის მოსწავლეები კი, ვისაც ტექნიკაზე წვდომა არ აქვს, საგანმანათლებლო პროცესებში ჩართვას იდეათეკის დახმარებით ახერხებენ. გარდა ყოველდღიური საგანმანათლებლო პროცესისა, ახალი სივრცის და რესურსების მეშვეობით, მოსწავლეებთან ერთად საახალწლო სასკოლო აქტივობის დაგეგმვაც გახდა შესაძლებელი.
უშუალოდ იმაზე, თუ რა როლი ითამაშა იდეათეკამ პედაგოგების საქმიანობაში და სასწავლო პროცესში, სოფელ დიცის საჯარო სკოლის დირექტორი, იზო ხაბაზიშვილმა გვიამბო, რომ იდეათეკამ უდიდესი წვლილი შეიტანა როგორც სასწავლო პროცესის გამრავალფეროვნებაში, ასევე წარმატებული გაკვეთილების ჩატარებაში. „სწორედ ამ სასწავლო სივრცისა და ტექნიკის გამოყენებით, უცხო ენის და სამოქალაქო განათლების მასწავლებლებს მიეცათ შესაძლებლობა, კიდევ უფრო საინტერესო გაკვეთილები ჩაატარონ. აქამდე თუ ტექნიკის გამართვა და მობილიზება გარკვეულ გამოწვევებთან იყო დაკავშირებული, ახლა მასწავლებლებს ყველა პირობა აქვთ იმისათვის, რომ შემოქმედებითი გაკვეთილები ჩაატარონ. ეს თავისთავად ხელს უწყობს მოსწავლეების მოტივაციის ზრდას და საგაკვეთილო პროცესში ჩართულობას. იდეათეკა მასწავლებლებისთვისაც საყვარელ ადგილად და სულიერ საზრდოდ იქცა.“
ახალმა საგანმანათლებლო სივრცეებმა მოსწავლეების განწყობაც შეცვალა. მიუხედავად იმისა, რომ პანდემიის პირობებში სკოლები დისტანციურ რეჟიმზე გადავიდნენ, იდეათეკას მოსწავლები ყველა წესის დაცვით, აქტიურად იყენებენ. „უდიდეს ბედნიერებას და სიამოვნებას განვიცდი, როდესაც სკოლის საზრუნავით დაღლილი იდეათეკაში შევდივარ და მოსწავლეების საქმიანი ფუსფუსის მომსწრე ვხდები. მაშინ კიდევ ერთხელ ვრწმუნდები, რომ თუ მატერიალურ-ტექნიკური რესურსი გაქვს, გეოგრაფიულ მდებარეობას არსებითი მნიშვნელობა აღარ აქვს; შემეცნება და განვითარება ყველასათვის ხელმისაწვდომი ხდება. იდეათეკის არსებობამ უკვე ძალიან ბევრი რამ შეცვალა. მოსწავლეებს მიეცათ შესაძლებლობა უფრო თამამად გამოხატონ საკუთარი იდეები და მოსაზრებები, უყურონ საგანმანათლებლო ფილმებს, დაგეგმონ და განახორციელონ სხვადასხვა პროექტები. გაზრდილია გაკვეთილებში ჩართულობაც და ზოგადად თვითშემეცნების ინტერესი. მჯერა რომ, ეს სივრცე მნიშვნელოვნად შეუწყობს ხელს მომავალი თაობების მრავალმხრივ განვითარებას და ბევრი ახალი და საინტერესო იდეის სამჭედლოდ გადაიქცევა“,- აღნიშნა იზო ხაბაზიშვილმა.
პროექტის ფარგლებში, 2 500-მდე მოსწავლეს უკვე აქვს წვდომა და აქტიურად იყენებს საერთაშორისო სტანდარტების მულტიფუნქციურ სივრცეებს. იდეათეკების შექმნა გრძელდება და მალე უფრო მეტი ახალგაზრდა შეძლებს განათლებისთვის საჭირო რესურსებზე წვდომას და შესაბამისად, საკუთარი პოტენციალის უკეთ ათვისებას. ჩვენ კი ვაგრძელებთ ახალი გზების პოვნას, რათა მეტმა ადამიანმა ირწმუნოს საკუთარი თავის და შეძლოს წარმატების გზის პოვნა.
გზა სულ არის ისწავლო
არ გაჩერდე