კრეატიული ინდუსტრია მზარდი, მრავლისმომცველი და მუდმივად ცვალებადი სფეროა. მისი მასშტაბი და გავლენა წლიდან წლამდე იზრდება. ტექნოლოგიურმა პროგრესმა და სხვა ფაქტორებმა შემოქმედებითი საქმე სხვა პედესტალზე აიყვანა — მის მიმართ გაიზარდა ინტერესი როგორც კომპანიებში, ასევე ახალგაზრდებში, რომლებიც კარიერულ გზას უფრო ხშირად უკავშირებენ კრეატიულ სფეროს.
კრეატიულ ინდუსტრიაში მიმდინარე პროცესებს აკო ახალაია წლებია, აკვირდება. ქართველ მარკეტერსა და ბიზნესკონსულტანტს დიდი და მრავალფეროვანი გამოცდილება აქვს: არის პირველი ქართული ბიზნეს ონლაინგამოცემის, Marketer.ge-ის, ფორვარდ აკადემიისა და მარკეტინგული ფესტივალი Spotlight-ის დამფუძნებელი, ასევე საკომუნიკაციო სააგენტოების ასოციაციის (ACAG) აღმასრულებელი დირექტორი და შემოქმედებითი ფესტივალის, კანის ლომების, ოფიციალური წარმომადგენელი. ამ ბლოგში აკოსთან ერთად ვსაუბრობთ ქართულ და გლობალურ კრეატიულ ინდუსტრიაში მომხდარ ძვრებზე, სამომავლო პერსპექტივასა და ახალგაზრდებისთვის გაჩენილ შესაძლებლობებზე.
შემოქმედებითი საქმე დღეს და კომუნიკაცია ახალ თაობასთან
„შემოქმედებითმა ინდუსტრიამ ნამდვილად დიდი ტრანსფორმაცია განიცადა ბოლო 10 წლის განმავლობაში“, — ჰყვება აკო, — „ეს, რა თქმა უნდა, პირდაპირ კავშირშია ტექნოლოგიურ განვითარებასთან და ამით გამოწვეულ მომხმარებლის ქცევის ცვლილებასთან, რამაც, საბოლოო ჯამში, კომპანიებსა და შემოქმედებს განსხვავებული აზროვნებისკენ უბიძგა. ხშირად ვიმეორებ სიტყვებს რომ ‘სხვა დროა, სხვანაირი ფიქრია საჭირო’ — შემოქმედებითი ინდუსტრიების შემთხვევაშიც ეს მოხდა, თუმცა აქ მათ ცვლილებებმა აიძულა ახალ რეალობასთან ადაპტაცია და წინასწარ ვერ მოემზადნენ ახალი დროისთვის“.
აკოს თქმით, კომუნიკაციის გაციფრულების მიუხედავად, პრობლემა იგივე რჩება, რაც ადრე იყო: „შეიქმნას ისეთი შემოქმედებითი პროდუქტი, რომელიც ბრენდებს სხვებისგან გამოარჩევს და ამით შემოქმედებითი გუნდების მნიშვნელობაც გაიზრდება“. ამდენად, სამომავლო ამოცანა პოტენციური ძვრების ანალიზი, სწორი დაგეგმვა და სწრაფი ადაპტაციაა.
ბიზნესებმა და შემოქმედებითმა გუნდებმა სამომავლოდ კიდევ ერთი ფაქტორი უნდა გაითვალისწინონ — ურთიერთობა ახალ თაობასთან, რომელთანაც ნაცადი მიდგომა ვერ ამართლებს ხოლმე და რომელიც, აკოს თქმით, „ბრენდების ავთენტიკურობას ხშირად აყენებს ეჭვის ქვეშ“. კომუნიკაციის დროს გულწრფელობა კი კარგია, მაგრამ მნიშვნელოვანია, რომ ის კონკრეტულ საქმეში გამოიხატოს და მუდმივად განვითარებად ფაზაში არ იყოსო, ამატებს იგი.
კრეატიული ინდუსტრია საქართველოში — ადრე და დღეს
Marketer.ge, რომელიც აქტიურად აშუქებს ქართული ბიზნესების ახალ ინიციატივებს, აკომ 2011 წელს დააფუძნა. Spotlight კი, რომელიც მარკეტინგისა და შემოქმედებით სფეროში დასაქმებულ ადამიანებს ერთად უყრის თავს, შარშან 10 წლის გახდა. სწორედ ბოლო ათწლეულში მომხდარ ცვლილებებზე ვკითხეთ აკოს: როგორ ვითარდება კრეატიული ინდუსტრია ჩვენთან და სად გვჭირდება უფრო მეტი მუშაობა.
„ბოლო 10 წლის განმავლობაში საოცარი შედეგები გვაქვს, ისეთი ახალბედა სივრცისთვის, როგორიც ადგილობრივი საკომუნიკაციო ინდუსტრიაა“, — აღნიშნავს აკო, — „რა თქმა უნდა, პერიოდულად არის ჩავარდნები, თუმცა სტაბილურად წინსვლა ამ სივრცეში ყველაზე მნიშვნელოვანი ამბავია. ის, რომ უკვე არაერთხელ გვყოლია კანის ლომების საერთაშორისო კონკურსის გამარჯვებული გუნდები, ის, რომ ბრენდები უფრო მეტს ხარჯავენ საკუთარ კომუნიკაციაში, ის, რომ იმართება არაერთი ღონისძიება, რომელიც ამ სფეროში დასაქმებულ ადამიანებს უყრის თავს (რომელთა რაოდენობაც უკვე მზარდია) — ეს ყველაფერი ერთიანობაში მნიშვნელოვან ბიძგს აძლევს შემოქმედებს“.
აკო ათწლეულის წინანდელ რეალობასთან პარალელსაც ავლებს — მაშინ ბიზნესებს სულ სხვა თაობასთან უწევდათ კომუნიკაცია, გზები და გზავნილები სხვაგვარად იქმნებოდა და ზოგჯერ შეფუთვასაც დიდი ყურადღება არ ექცეოდაო. აი, დღეს კი, „მნიშვნელოვანია რომ ყოველი კომუნიკაცია დიდი მიკროსკოპის ქვეშ გატარდეს, რადგან ახალი თაობა მეტად მგრძნობიარეა თავიანთი საყვარელი ბრენდების მიმართ. დღეს ბევრად დიდი დრო იხარჯება კომუნიკაციის დაგეგმვას, აღსრულებასა და შემდგომ ანალიზზე, ვიდრე ეს ადრე ხდებოდა“.
მეტი მუშაობა კი, აკოს აზრით, კრეატიულ სივრცეში მოღვაწე ადამიანებისთვის განათლების უკეთესი შესაძლებლობების შექმნისთვისაა საჭირო.
Miami Ad School Europe — უკეთესი შესაძლებლობა განათლებისთვის
მათთვის, ვინც სამომავლო მიზნებს კრეატიულ ინდუსტრიას უკავშირებს, Miami Ad School EU-ში (MASE) სწავლა დიდი ოცნებაა. შემოქმედებითი საქმის საუკეთესო სკოლა მსოფლიოში კონკურენტუნარიან კადრებს ამზადებს გლობალური ბრენდებისთვის. MAS-ისა და საქართველოს ბანკის თანამშრომლობით კი, უკვე მეხუთე წელია, ნიკა გუჯეჯიანის სახელობის სასტიპენდიო პროგრამა ტარდება, რომელიც ქართველ ახალგაზრდებს საოცნებო სკოლაში უფასოდ სწავლის შესაძლებლობას აძლევს.
„მიხარია რომ საქართველოში ახალგაზრდებს უკვე რამდენიმე წელია, შესაძლებლობა აქვთ Miami Ad School-ის სტიპენდია მიიღონ და ისწავლონ მსოფლიოს საუკეთესო სასწავლებელში, რომლიდანაც უდიდეს ცოდნას და გამოცდილებას მიიღებენ“, — ამბობს აკო, — „რაც მთავარია, სკოლის დასრულების შემდეგ, ისინი საერთაშორისოდ აღიარებულ სააგენტოებსა და გუნდებს უერთდებიან, წლების შემდეგ კი, მიღებული გამოცდილებით ისევ საკუთარ ქვეყანას ეხმარებიან. დარწმუნებული ვარ ნიკას ერთ-ერთი უდიდესი სურვილიც სწორედ ეს იქნებოდა, რადგან თავადაც ეს გზა განვლო და მისი ოცნებაც დამოუკიდებელ, თავისუფალ საქართველოში, თავისუფალი თაობის ხილვა იყო. ჩვენ კი უკვე ვხედავთ, როგორ იქცევა ეს ყველაფერი რეალობად“.
ნიკა გუჯეჯიანის სახელობის სტიპენდიით, ბერლინში, Miami Ad School Europe-ში (MASE), Art Direction-ისა და Copywriting-ის მიმართულებით სწავლის შესაძლებლობა გეძლევა.
„ეს ორი პროფესია საქართველოში შედარებით ახალია და ხშირად რთულია, ადამიანებს აუხსნა, თუ რას მოიცავს ისინი. ვიზუალი და ტექსტი — ორივე ერთმანეთთან მჭიდროდ დაკავშირებული მედიუმია და ორივე იდეების სამყაროს ნაწილია. ადამიანებში ამ იდეების მანიფესტაცია სხვადასხვა ფორმით მოდის. ამიტომაც მნიშვნელოვანია ჩვენთან ორივე მიმართულების განვითარება, რადგან ორივე შემოქმედებითი გუნდების მამოძრავებელი ძალაა. მსოფლიოშიც და საქართველოშიც ბოლო პერიოდში მნიშვნელოვნად გაიზარდა მოთხოვნა აღნიშნულ პროფესიებზე, შესაბამისად, საპირისპირო ინტერესიც დიდია“.
MASE-ში სასწავლებლად ნიკა გუჯეჯიანის სახელობის სტიპენდიის მოსაპოვებლად აპლიკაციების მიღება უკვე დაიწყო. განაცხადების მიღების ბოლო ვადა 12 მაისია. გამარჯვებული ივნისის დასაწყისში დასახელდება. სკოლისა და სტიპენდიის შესახებ მეტის გასაგებად ამ ბმულს ეწვიე.