დამოუკიდებელი საქართველოს ისტორიაში, მოდის მნიშვნელობა ხშირად გამხდარა
განხილვის თემა, განსაკუთრებით 2010-იანი წლებიდან, როდესაც ქართულ რეალობაში გამოჩნდნენ ახალი თაობის დიზაინერები, რომლებმაც ახლებურად გაიაზრეს და წარმოაჩინეს თანამედროვე ქართული მოდის იდეა.
თაობის ერთ-ერთ ლიდერად დიზაინერი ირაკლი რუსაძე და ბრენდი „სიტუაციონისტი“ მოგვევლინა. სიმბოლურია სახელწოდებაც, სიტუაციონისტები 1960 -იანი წლების ავანგარდისტ ხელოვანთა და პოლიტიკოსთა ჯგუფი იყვნენ. ისინი ერთ-ერთ ყველაზე მძაფრ და აქტიურ მოძრაობას წარმოადგენდნენ. მათი მიზანი საცხოვრებელ გარემოში ცვლილებების შეტანა იყო. გამომდინარე აქედან, მოდაში ბრენდის „სიტუაციონისტად“ წარდგენა ძლიერ კულტურულ სიგნალად იქნა აღქმული. კოლექციების ხილვის გარეშეც, მხოლოდ სახელწოდებით, შეგვეძლო გვევარაუდა, რომ ‘’Situationist’’ -ის კონცეფცია უფრო ღრმა და საინტერესოა, ვიდრე უბრალოდ ტანისამოსის წარმოება.
ბრენდის დებიუტი 2015 წელს, „თბილისის მერსედეს-ბენც მოდის კვირეულის“ პირველ სეზონზე შედგა. სწორედ ასე გაიცნო საზოგადოებამ ირაკლი რუსაძე, „სიტუაციონისტის“ კრეატიული დირექტორი , რომელიც დღესდღეისობით თანამედროვე ქართული მოდის წამყვანი სახეა. საკუთარი მოდის სახლის შექმნამდე, ირაკლიმ გამოცდილება სხვადასხვა ბრენდებში, ცნობილ ქართველ დიზაინერებთან მიიღო. „14 წლიდან დავიწყე მუშაობა, სხვა დიზაინერებს ვეხმარებოდი. შემდეგ, დავდექი არჩევანის წინაშე, თუ სწავლას დავიწყებდი და ყოველდღიურად, თუ ყოველკვირეულად სასწავლებელში ვივლიდი, მაშინ, მუშაობას ვერ შევძლებდი. გადავწყვიტე, რომ ისევ მემუშავა და სწავლა დამოუკიდებლად გამეგრძელებინა. მე ვთვლი, რომ ამ გადაწყვეტილებით არაფერი წამიგია, პირიქით,“ აღნიშნა რუსაძემ FHO x IERI Store -ის საჯარო საუბრებში.
გუნდში მუშაობის გამოცდილებამ ახალგაზრდა დიზაინერს უბიძგა შეექმნა ბრენდი,
რომელიც ქართული მოდის ინდუსტრიის რუკაზე გუნდური მუშაობის ერთ-ერთი ყველაზე კარგი მაგალითი იქნებოდა. „სიტუაციონისტი“ თავიდანვე პოზიციონირდა, როგორც მოძრაობა, რომელიც აერთიანებს განსხვავებულ ადამიანებს საერთო ფასეულობებით. როდესაც გუნდურობის განსაკუთრებულობაზე ვსაუბრობთ, აუცილებლად უნდა აღინიშნოს ის ფაქტიც, რომ ‘’Situationist’’-ში თითოეული მკერავის შრომის დაფასების ნიშნად, მათი სახელი მათ მიერ შეკერილი სამოსის სპეციალურ იარლიყზე დაიტანება.
სწორედ ასეთი დეტალები ხდის ბრენდს გამორჩეულს.
მიუხედავად იმისა, რომ მოდაში გეოგრაფიული ფაქტორი დიდ როლს თამაშობს, ბრენდი „სიტუაციონისტი“ საერთაშორისოდ კონკრენტულ მოდის სახლად იქცა. ირაკლი რუსაძის შემოქმედებითი ხელმძღვანელობით, ‘’Situationist’’ მსოფლიოს ყველაზე პრესტიჟულ სავაჭრო ცენტრებსა და მაღაზიებში იყიდება, ისეთი ბრენდების გვერდით, როგორებიცაა:
Loewe, Versace, Balenciaga, Saint Laurent, Off-white და სხვა. 2019 წელს,
„სიტუაციონისტი“ გახმაურებულად შეუერთდა „დავერ სთრით მარკეტის“ საკულტო
სივრცესაც. შემთხვევითობა არაა, რომ სწორედ რუსაძე გახლავთ ის ერთადერთი
საქართველოში დაფუძნებული დიზაინერი, რომელიც ზედიზედ რამდენიმე სეზონია, პარიზის მოდის კვირეულის ოფიციალურ განრიგში იღებს მონაწილეობას.
Situationist-ის 2022 წლის გაზაფხული/ზაფხულის კოლექციის პრეზენტაცია, პარიზში, 29 სექტემბერს შედგა. პანდემიამ რომ დიდი გავლენა იქონია ყველა სფეროზე და მათ შორის მოდის ინდუსტრიაზე, სიახლეს არავისთვის წარმოადგენს. ეკონომიკურმა კრიზისმა, დაუსრულებელმა ლოქდაუნებმა და გადაადგილებაზე დაწესებულმა შეზღუდვებმა განსაკუთრებით დიდი ზიანი ჩამოყალიბების პროცესში მყოფ ქვეყნებსა და ინდუსტრიებს მიაყენა. შექმნილმა რეალობამ კითხვის ნიშნის ქვეშ დააყენა, ზოგადად, ქართული მოდის მომავალი. მეტნაკლებად სტაბილური ათწლეულის შემდეგ, ყველაფერი კვლავ ბუნდოვანი და გაურკვეველი გახდა. “გასული რამდენიმე თვე უკიდურესად მშფოთვარე, გაურკვეველი, დესტრუქციული და რაღაც მხრივ უიმედო იყო. გვეუფლება განცდა, რომ არ არსებობს სივრცე, ან ჰაერი მომავლის წარმოსადგენად, მაგრამ არსებობს მღელვარება გაზიარების,
თხრობის, ჩვენების და მინიშნების, შეხედეთ, ახლა და აქ, ჩვენს შორის არის რაღაც, რაც ყველაზე მნიშვნელოვანია. კოლექცია ხსნის და წარმოაჩენს იმედის მატარებელი
მემკვიდრეობის ისტორიას“ ვკითხულობთ ბრენდის პრეს-რელიზში.
ქართული კულტურული მემკვიდრეობის თანამედროვეობის პრიზმაში გატარება ყოველთვის იყო ირაკლი რუსაძის ხელწერის მნიშვნელოვანი ნაწილი. ახალი კოლექცია კვლავ საინტერესო სტილისტური კომბინაციებით გვთავაზობს ქართული ტრადიციული სამოსის ელემენტებს. რაც შეეხება ფერებსა და ქსოვილებს,პირველივე შეხედვისას ყურადღებას იქცევს იასამნისფერი, რომელიც რამდენიმე ტონალობაშია გამოყენებული, აგრეთვე – ლურჯი, ვარდისფერი და წითელი. კოლექციაში
მნიშვნელოვან როლს თამაშობს ტყავი, თხელი შალი და აბრეშუმი.
აღსანიშნავია, რომ ბრენდმა 2022 წლის გაზაფხული/ზაფხულის კოლექცია განახლებული ლოგოთი წარადგინა. როგორც რუსაძე განმარტავს, ახალი ლოგოს მიზანი რებრენდინგი იყო. „ლოგოს შეცვლა რებრენდინგის მიზნით გადავწყვიტეთ, გვინდოდა უფრო ქართული და ავთენტური ყოფილიყო. ლოგოს დიზაინზე ძალიან ნიჭიერმა ქართველმა არტისტმა, გიორგი გრძელიშვილმა იმუშავა. ახალი სეზონი ძალიან მნიშვნელოვანი და მამოტივირებელი იყო ჩვენთვის, რადგან 2 ციფრული სეზონის შემდეგ, ფიზიკური პრეზენტაცია გავაკეთეთ პარიზის მოდის კვირეულის
ფარგლებში …“
ციფრულ მოდის კვირეულებთან ადაპტირება დიზაინერებს საკმაოდ მოკლე დროში მოუწიათ. ირაკლი იმ მცირერიცხოვავნ ქართველ დიზაინერთა წრეს მიეკუთვნება, რომლებმაც წარმატებით შეძლებს მოდის ახალი რეალობისათვის ფეხის ადგმა. „ამ პერიოდის განმავლობაში, რეალური მაღაზიები თითქმის ბოლომდე ჩაანაცვლეს ონლაინ პლაფტორმებმა. რა თქმა უნდა ჩვენთვის პრიორიტეტულია ადამიანებმა შეძლონ პირადად ნახვა , დეტალების დათვალიერება და ჰქონდეთ პირდაპირი კომუნიკაცია, მაგრამ ამ ორის სეზონის განმავლობაში ბრენდებმა დაიწყეს ფილმებს
გაკეთება და საკუთარი ხედვის ინდივიდუალურად გამოხატვა, რაც ასევე ძალიან საინტერესოა. ვფიქრობ, რომ ეს ფორმატი დარჩება აქტუალური ყოველთვის.“
პარიზში კიდევ ერთი წარმატებული პრეზენტაციის შემდეგ, ბრენდის მიმართ ინტერესი იზრდება, რაც „სიტუაციონისტის“ გუნდის თითოეული წევრისათვის მომავლის წარმოდგენას და დაგეგმვას შესაძლებელს ხდის, თუნდაც მაშინ, როდესაც ჰაერში გაურკვევლობის და ზოგჯერ უიმედობის სურნელიც ტრიალებს. „ჩვენი ყველაზე დიდი სურვილი კომპანიის იქამდე გაზრდაა, რომ კრეატიული სამუშაოსთვის დახარჯული დრო აჭარბებდეს სხვა ასევე საინტერესო ასპექტებს,“ – ამბობს ირაკლი საბოლოოდ, შეგვიძლია ვთქვათ, რომ Situationist-ის პარიზის მოდის კვირეულში პიზიციონირება არ არის მხოლოდ ბრენდის, ან ირაკლი რუსაძის პირადი წარმატება. მაშინ, როდესაც პანდემიიდან გამომდინარე, თბილისში ფიზიკური ფორმატის მოდის კვირეული უკვე წელიწადნახევარია არ ტარდება, „სიტუაციონისტი“ საფრანგეთის დედაქალაქში ქართული მოდის და კულტურის ელჩად იქცა. ეს კი, მნიშვნელოვან კარიერულ შესაძლებლობასთან ერთად, დიდი
პასუხისმგებლობაცაა.